Mökkeilemässä Kainuussa




Tällä erää viimeisen lomaviikon viettoon suuntasimme mökillemme Iivantiiraan. Ajeltiin Oulun kautta, missä poikkesimme serkkuni ja kummini 60-vuotisjuhlilla. Juhlien jälkeen ajelimme kauniista kesäehtoosta nauttien Oulujärven pohjoispuolta pitkin. Paltamossa pysähdyttiin kesäkahvilassa syömään sämpylät ja herkuttelemaan jätskeillä.

Kesäisen lämpimästä ja aurinkoisesta säästä saimme nauttia pari ekaa päivää. Loppuloma meni enemmän epävakaissa säissä. Ukkoskuurojakin esiintyi. Mökkisaunan löylyistä oli silti ihana käydä uimassa järvessä. Koiratki innostuivat välillä uimaan, vaikka enimmäkseen vain kahlailivat vedessä. Hyttyset eivät pettäneet tänäkään kesänä. Niiden ininä soi korvamatona sekä ulkona että mökin sisälläkin.

Paluumatkalla olimme yhden yön Kuusamon tropiikissa pojan pitkäaikaisen toiveen täyttymyksenä. Ayia Napan vesiliukumäkien jälkeen kylpylän mäki tuntui pojasta tosin melko pliisulta. Aikuisille pettymys oli, että pukuhuone- ja suihkutilat olivat remonttissa, joten käytössä oli vain allasalueen yhteissuihkut ja sekasauna. 

Juhannusaaton valjettua suuntasimme Rukalle. Menimme ensin hissillä ylös ja laskimme kelkkarataa alas. Poika halusi laskea vielä toistamiseen, joten yhdistimme teemaan pienen liikuntapläjäyksen ja kiipesimme koirien kanssa ylös ja poika sai laskea vielä uudemman kerran kelkalla alas. Kesäkelkkarata oli kyllä tosi hauska!

Kotiin palasimme kauniita maisemia katsellen Kemijärven kautta. Sen verran uupuneita olimme, että sen kummemmin emme kyllä juhannusta sitten jaksaneet juhlia, vaan painuimme unten maille.


Kesäkahvila Terwarissa Kiehimäjoen suulla Paltamossa

Aamulenkillä auringonpaisteessa lakan kukkia ihastelemassa


Kalastelemassa

Taukomakkaroilla Ränkän saaressa

Ränkän saari

Mökkirannassa uimassa

Paljukin lämmitettiin parina päivänä

"Koirat tykkää minusta, kun aina vain rapsuttelen niitä"

Ukkokuurojen välissä kerittiin loppulomasta grillaillakin

Juhannusaattona paluumatkan huipensi kesäkelkkarata!




Kommentit

Suosituimmat kirjoitukset