Itsenäisyyspäivästä Uuteen Vuoteen 2024


Joulukuu sujahtaa aina niin nopeasti. Niin tänäkin vuonna. Juurihan alettiin aukomaan joulukalenterin luukkuja, vietettiin itsenäisyyspäivää, osallistuttiin koulun joulujuhlaan, leivottiin joululeivonnaisia, aloitettiin joululoma... 

Kolmannen adventtiviikonlopun vietimme pojan kanssa Ylivieskan mummolassa. Junalla piti mennä, vaan kuinkas juuri sattuikin menopäivälle junalakko ja jouduimme hurauttamaan matkat autolla. Pitkien matkojen ajaminen autolla ei varsinaisesti ole ykkössuosikkejani - ei varsinkaan talvikeleissä ja pimeässä. Junassa matka taittuu joutuisammin vaikkapa lukien tai kutoen, mutta menihän se nyt näinkin tällä kertaa. Mummo ja pappa olivat vierailusta mielissään, ja mukavaahan se minulle ja pojallekin oli. Pesin keittiön kaapit, leivoin taatelikakun ja poika koristeli hienon piparkakkutalon. Veljen perhe ja yli 90-vuotias tätini kävivät meitä tervehtimässä. Lauantaina käytiin kirkossa joulukonsertissa.

Joulun pyhät vietettiin aivan kotosalla. Vain aatonaattona käväsimme joulupukin maassa katsomassa, kun pukki starttasi matkaan ympäri maailman... Aamupäivisin kävin valoisimpaan aikaan lyhyehköjä hiihtolenkkejä koirien kanssa. Moottorikelkoillakin käytiin yhtenä päivänä harjoittelemassa puuterilumella ajamista. 

Välipäivien tultua piipahdettiin Kajaanissa katsomassa Teppoukkia ja Riikkatätiä. Siellä oli touhunpäivät: mäenlaskua pulkalla, koirien ulkoilutusta ja uintireissu Kaukametsän kerrassaan upeaan uimahalliin. Vetää keveästi vertoja monelle ns. kylpylälle. Kajaanissa alkoi minulla kurkku vähän kaihertaa ja muitakin flunssaoireita ilmaantua. Uuden vuoden seutu onkin mennyt flunssaa potiessa. Ja kun  pakkanenkin on kiristynyt yli kolmenkymmenen asteen, on tässä ollut kaksi tekosyytä vältellä ulkona rehkimistä.

Niin on vuosi 2024 käynnistynyt Napapiirin pohjoispuolellakin. Olkoon tämä hyvä vuosi meille kaikille! ❤️

Itsenäisyyspäivänä aurinko vielä näyttäytyi vielä näin korkealla ja värjäsi taivaanrannan paljon upeampaan väriloistoon kuin kuva antaa ymmärtää






Joulun aatonaattona kävimme saattamassa joulupukin matkaan 




Kajaanissa sukuloimassa välipäivinä

Koirat Kaupunginlammen jäällä Kajjaanissa



Uudenvuoden päivänä näkyy Napapiirin pohjoispuollakin jo lupaus päivien pitenemisestä, kun aurinko pilkahti toviksi näkyviin tyynessä -33c pakkassäässä








 

Kommentit

Suosituimmat kirjoitukset