Joulu tuli kotiin

 On päästy taas joulukuuhun. Kovasti on ollut kuluneen vuoden aikana erilaista menoa ja matkoja. Paljon ihania muistoja on kertynyt 🥰. Marraskuun viimeisen päivän ehtoolla sain viimein siivottua ja laitettua kotia joulukuntoon. On se ihmeellistä, miten jouluvalojen, koristeiden, verhojen ja pöytäliinojen esille laitolla on niin iso merkitys. Glögin ja vastaleivottujen piparien tuoksu. Heti alkaa joulun odotus tuntua konkreettisemmalta.

Pakkaset ja lumiset kelit näyttävät jatkuvan joulukuun puolellakin. Ulkona on oivallista käydä rauhoittumassa ja lataamassa akkuja. Ei haittaa, vaikka kaamosaika on saapunut. Päivissä ei montaa tuntia ole valoisaa ja sekin vähä on useimmiten sinistä hämärää tai auringon punertavaa kajastusta puiden takaa.

Itsenäisyyspäivä on parin yön päästä. Minulla itsenäisyyspäivä on lapsuudesta asti leimautunut ja kuulunut hyvin vahvasti joulun odotukseen. Onhan kuudes joulukuuta myös 200-luvulla eläneen Myrran piispan Pyhän Nikolaos Ihmeidentekijän muistopäivä. Useimmille tuttu kaveri ainakin joulupukkiperinteen esikuvana.  Itsenäisyyspäivä on toki arvokas ja tärkeä juhlan aihe jo sinällään. Viime vuosien tapahtumat Venäjän maalla ja Ukrainassa eivät ole ainakaan latistaneet itsenäisyyspäivän suurta merkitystä Suomen kansalle.

Itsenäisyyspäivän ja joulun välinen aika tuntuu aina sujahtavan niin vauhdikkaasti ja ykskaks huomaa, että nythän on jouluaatto 😄. Töitä piisaa työrintamalla aivan joulun pyhiin saakka, mutta sittenpä se siellä odottelee: kahden viikon mittainen joululoma! Nyt kuitenkin joka hetkestä inspiraatiota saaden ja juhlan odotuksen tunnelmasta nauttien joulukalenterin luukku kerrallaan eteenpäin ❤️🧑‍🎄

Joulukauden ekat piparit



Perinteinen joulukalenteri



Kaamosaika. Kuvassa päivän avloisin hetki keskipäivällä







Kommentit

Suosituimmat kirjoitukset